1 million visninger på et døgn – Derfor gik videoen viralt

Den seneste uge er en video gået amok på Facebook. På det første døgn rundede den 1 million visninger.

Det er uhørt mange afspilninger på så kort tid for en dansk video, og endnu mere imponerende er det, at afsenderen ikke er Lego, DR eller et andet kæmpe brand, der allerede har hundredetusinder af følgere.

Du er måske allerede stødt på den, men hvis ikke så se den her:

(Advarsel: Videoen kan resultere i en klump i halsen og våde øjne)

Videoen er produceret af Gorilla Media og er et personligt projekt fra partner Alex Sabour, der som indvandrer har følt sig ramt af diskussionen om danskhed. Videoen er hans måde at sætte fokus på konsekvenserne af den nuværende retorik i Folketinget.

Derfor bliver den delt

Gorilla Medias Facebook-side blev oprettet i december 2016 og havde kun få likes, inden de postede videoen.

Videoen er et vildt eksempel på, at delbart indhold er opskriften, hvis du vil at nå ud til flere end dem, du allerede har fat i (uden at betale dig fra det).

Videoen fik mere end 15.000 delinger på Facebook på det første døgn, og det er ikke helt tilfældigt.

Den har nemlig en række karakteristika, der er medvirkende til at den går viralt:

  • Den vækker stærke følelser. Det er tæt på umuligt at se den uden at blive berørt.
  • Den giver seeren mulighed for at vise deres holdning til emnet ved at dele den.
  • Den tilføjer noget nyt til et emne, der allerede fylder meget på de sociale medier.
  • Den skaber debat. Er det i orden at bringe børn ind i debatten? Er det forkert at tale sådan til børn?

Vil du lære mere om, hvad der får folk til at dele dine videoer?

Meld dig til mit nyhedsbrev her.