6 faktorer der får folk til at dele dit indhold

Hvis dit indhold på sociale medier ikke giver din målgruppe lyst til at dele det, vil du i store træk kun nå ud til dem, du plejer at nå ud til, eller dem du betaler for at nå ud til det.

Men hvad får folk til at sende dit indhold videre til deres venner?

Jeg har gjort arbejdet for dig og læst alt, hvad jeg kunne finde af analyser, bøger og blogs om lige præcis det emne. Det har jeg skrevet sammen til seks primære faktorer, der får folk til at dele dit indhold.

Tænker du en eller flere af dem ind i din produktion af indhold, vil du kraftigt øge chancerne for, at din målgruppe sender det videre til deres venner.

1. Lav et twist på det der allerede har opmærksomhed

Er der et emne eller en trend, der allerede har stor interesse, og kan du bringe noget nyt til emnet med dit indhold? Så har du en god chance for, at det bliver delt vidt og bredt.

Faldgruben er, at du bare hopper med på trenden, men ikke har et nyt twist. Du får ikke mange delinger ved at være nummer 5.632, der laver en halvsløj reference til en populær trend.

Samtidig skal du være klar på at rykke hurtigt. Det hjælper ikke meget at have produceret noget genialt indhold, hvis trenden, du prøver at koble dig på, allerede har mistet opmærksomheden.

Eksempel:
Der har været meget fokus på, at kunstig intelligens og robotter i fremtiden vil overtage en stor del af de job, vi kender i dag. Den opmærksomhed har P3’s satirehold lukreret på med denne satirevideo.

Robotterne kommer … // P3

Robotterne kommer til at overtage mange arbejdspladser i de kommende år. De 179 arbejdspladser i Folketinget bliver de første.Via P3 – DR.

Opslået af DR3 på 6. maj 2017

Andre eksempler:
Fifty Shades of synnejysk
Burger King | Whopper Neutrality
Man VS. Cucumber Compilation

2. Tænk dit indhold som en social valuta

Folk vil gerne virke kloge, originale, sjove eller vise deres holdninger. Forestil dig dit indhold som en “social valuta” for din målgruppe.

Ved at dele dit indhold associerer de sig med det. Er det sjovt, virker de sjovere. Er det originalt, virker de originale. Er det udtryk for en bestemt holdning, kan de vise, at de deler den holdning.

Eksempel:
Denne video viser på en kreativ måde en skarp holdning til vores skoler og uddannelsessystem. Ved at dele den kan folk vise, at de deler den holdning.

I JUST SUED THE SCHOOL SYSTEM !

Opslået af Prince Ea på 26. september 2016

Andre eksempler:
Freshpet Holiday Feast – 13 Dogs and 1 Cat Eating with Human Hands
Seriously – Sara Bareilles and Leslie Odom, Jr.
This Unicorn Changed the Way I Poop

3. Giv folk tips og tricks

Kan du lære din modtager noget? Det er naturligt for os at dele brugbar information.

Det eneste du skal undgå er, at det bliver for omfattende og kompliceret. En 150 siders brugsanvisning er fyldt med brugbar information, men bliver næppe delt ret meget.

Tænk i små tips og tricks, som din målgruppe ikke kender, der kan gøre noget nemmere eller hurtigere for dem. Hvis dit indhold kan give din modtager et hurtigt resultat med en lille indsats, så er du på rette spor.

Eksempel:
Leo fra Rødekro lagde en video op på Facebook, hvor han viste, hvordan han rensede 1 kg kartofler på under et minut. Det var en simpel amatør-video, men den blev delt 20.000 gange i løbet af et par dage.

Andre eksempler:
Sådan tackler du et revlehul
Power Drill Scrubber
Pas på, når du læsser din trailer!

4. Få folk til at sige wow!

Kan du skabe indhold, der efterlader modtageren med åben mund og polypper? Noget der virkelig er ekstraordinært.

Gør noget, der aldrig er blevet gjort før. Gør noget stort, svært, vildt, mærkeligt. Folk deler det usædvanlige.

Eksempel:
Den danske bueskytte Lars Andersen har fået 41 millioner visninger på denne video, der er rent overflødighedshorn af wow-faktoren. Jeg aner intet om bueskydning, men får stadig lyst til at dele den.

Andre eksempler:
OK Go – This Too Shall Pass
Copenhagen Derby
What happens when Mario dies?

5. Lav indhold din målgruppe kan relatere til

Kan du sætte ord på noget, din målgruppe oplever eller føler bedre, end de selv kan? Så har du en vinder.

Det er vigtigt, at du kender målgruppen godt, så du rammer hovedet på sømmet i forhold til det, din målgruppe oplever. Laver du kun dit indhold baseret på din egen ide om, hvordan målgruppen har det, risikerer du at skyde ved siden af skiven.

Eksempel:
Du kan nok ikke relatere til denne video, medmindre du er vegetar. Men er du det, er der en god chance for, at den rammer så meget plet, at du får lyst til at dele den.

Andre eksempler:
Sandheden om mænds hukommelse
Instagram husband
Why Some Tutorials Are Annoying

6. Væk stærke følelser

Kan dit indhold vække stærke følelser hos din modtager, vil de dele det i stor stil. Studier har vist, at følelser der aktiverer os som for eksempel glæde, frygt og vrede, giver os mest lyst til at dele.

Tænk over det næste gang du ser en video, der bliver delt på sociale medier. Vækker den en følelse? Hvilken?

Eksempel:
Det er svært ikke at reagere på denne video, hvor en triatlet går i kramper tæt på mål, men bliver hjulpet over målstregen af sin bror. Det vækker vores følelser og giver os lyst til at dele.

VM-serien i triatlon fik en rørende afslutning.

Opslået af DR Nyheder på 19. september 2016

Andre eksempler:
Wait for it… this could save your life
Vil du bade med Tyrannosaurus Rex?
My 91yr Grandpa Meets Google

Få tips, tricks og gode eksempler på video til sociale medier

1 reply

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] seneste nyhedsbrev handlede om, hvad der får folk til at dele indhold. Derfor virkede det oplagt at tage min egen medicin og lave en vi-søger-lejligheds-video, som folk […]

Comments are closed.