Derfor skal du starte med din målgruppe

Når vi kommunikerer, starter vi ofte med budskabet – det vi gerne vil sige – og arbejder os videre derfra.

Det virker logisk, men du risikerer, at du får kommunikeret det du ville, men for døve ører. Budskabet er vigtigt for dig, ikke for dem.

Modgiften til den fejl er at starte med din målgruppe i stedet. Hvad er vigtigt for dem? Hvad snakker de allerede om? Hvad vil de gerne opnå?

Derefter kan du finde ud af, hvordan det kan kobles med dit budskab.

Her et glimrende eksempel på at starte med målgruppen i stedet for budskabet.

🍺 SPRITSTIV SPEEDDATE 🍺8 ud af 10 kvinder har afvist en fyr, fordi han var for fuld. Vi inviterede 10 singlepiger og 10 singledrenge til en speeddate for at finde ud af, hvor sweetspottet ligger.Kender du én, der altid er for stiv til at score?

Opslået af Fuld af liv på 19. april 2017

Kampagnen Fuld af liv kunne gøre som tusind andre forsøg på alkoholoplysning til unge og starte med budskabet:

Unge danskere drikker for meget, alkohol er ikke sundt, sig nej til gruppepres…

Så var de endt med en belærende video med større chancer for himmelvendte øjne end delinger.

I stedet valgte de at stille skarpt på målgruppen og lave en video til dem.

  • De har valgt et emne, der allerede optager unge.
  • Det er unge, der er hovedpersonerne i videoen.
  • Formatet og stilen minder mere om et realityprogram end en oplysningskampagne.

Budskabet er der stadig, men det er indirekte. Alligevel er jeg sikker på, at det trænger bedre igennem.

Få tips, tricks og gode eksempler på video til sociale medier

Meld dig til mit nyhedsbrev her.