På Facebook, YouTube og LinkedIn bliver vi hver dag mødt af en uendelig strøm af indhold, vi skal tage stilling til.

For at navigere i det er vi blevet ekstremt gode til på få sekunder at vælge indhold fra og til.

Når du producerer videoer til sociale medier, er det derfor vigtigt, at du fanger seerne med det samme. Ellers har du tabt dem. Specielt hvis de ikke forvejen kender dig som afsender og ved, hvad de kan forvente.

Starter din video med musik, mens dit logo langsomt toner frem, eller billeder der skal etablere, hvor vi er og sætte scenen, så har du allerede tabt en stor del af de potentielle seere.

Du kan have en nok så god video, men det hjælper intet, hvis folk skynder sig videre.

Tag et kritisk kig på de første sekunder af dine videoer. Fanger de seeren? Giver de lyst til at se mere?

Start med en krog

Tænk på dine første fem sekunder, som din chance for at få en “krog” i din seer. Det er vigtigt, at du gør det helt tydeligt, hvorfor de skal bruge deres kostbare tid på at se videre.

Men hvordan gør du så det?

En god metode er at gøre din intro til en teaser for resten af videoen.

Et godt eksempel er denne video fra YouSee med Lukas Graham, der overrasker fans.

På få sekunder giver introen et glimt af de bedste reaktioner fra videoen uden at afsløre noget. En glimrende måde at skabe nysgerrighed hos seeren.

LÆS OGSÅ: Få flere delinger af dine videoer ved at vække følelser

Andre metoder til at få en “krog” i din seer:

  1. Præsenter en udfordring, som videoen hjælper med at løse.
  2. Opbyg din video, så den starter med det mest essentielle og gemmer resten til senere i videoen.
  3. Start en historie, som folk ikke kan lade vær med at følge med i.

Få tips, tricks og gode eksempler på video til sociale medier